måndag 2 juli 2012

Läslusens brandtal

Kanske har jag sagt det förut, men jag ser på böcker som en investering. Kunskap är allt som livet går ut på, det är liksom det allra bästa medlet mot i princip allt. (Så länge man inte kör på att vara dum och lycklig det vill säga, men tyvärr är det ju inte alla som kan det.) Vad är väl en bättre kunskapskälla än litteratur?

Enda sedan jag var mycket liten har böcker varit en viktig del av mitt liv. Harry Potter, Sagan om Ringen, Artemis Fowl och Den mörka materian - alla väldigt viktiga delar av mig. Jag har läst mycket bra och mycket dåligt. (Och en hel massa mitt i mellan.) Böcker kan vara manipulerande, inspirerande, kritiska och tankeväckande. (Och givetvis massvis av andra saker.) Ju mer man läser, ju mer kritisk tror jag att man blir. Därför är det viktigt att inte presentera manipulerande litteratur till barn/icke-läsvana, anser jag, då dessa tar det som ren fakta. Böcker bygger på människors fantasi, oavsett vilken genre man läser. Detta är till stor skillnad från exempelvis filmer där man istället får det mesta svart på vitt.

För varje bok jag läser känner jag att min rikedom ökat. Jag ser det som ett smart drag att lägga tid just på litteratur då jag vet med hundra procents säkerhet att jag kommer dra nytta av det i framtiden. Böcker etsar sig mer fast i mig än all annan typ av media och är något skrivet tar jag det oftast automatiskt mer seriöst, på gott och ont. Text ftw!, helt enkelt~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar