söndag 1 juli 2012

The Pillow Pathway

soul resides in the pilllow / pillow is the gateway between dreams and reality
Det finns få animes som fått mig att fundera så mycket och ifrågasätta som Mushishi - en anime som finns i 26 episoder där varje episod är mer eller mindre fristående. Detta inlägg tänkte jag främst tillägna episod 4.

I detta avsnitt hjälper mushishin Ginko (huvudpersonen som arbetar med att hjälpa folk som blivit besatta av diverse magiska mushis (mushi betyder insekt på japanska)) en man vars sömn infekterats av mushis. Det går rykten om att mannens drömmar går i uppfyllelse, men snart visar det sig att sanningen är något mer komplex...

Som vanligt i den här animen har personen som lider av mushis blivit smått galen. Hela hans familj är död och till följd av det har han blivit suicidal. Episoden är - som vanligt - något hjärtskärande. Hela tiden önskar man att allt ska bli bra, men ganska snabbt inser man att det kanske är en lönlös förhoppning.

Jag gillar det filosofiska i animen. Jag tilltalas av det faktum att små, små vardagliga ting kan bygga upp en hel episods mushiintrång. I denna episod är det en kudde som får stå i stort fokus. Ginko berättar för den sjuke mannen att hans kudde är hans mushis hemvist. En människas huvudkudde fungerar som väg mellan drömmen och verkligheten och är därför högt eftertraktad för dem som vill sabotera i denna övergång. Jag kan inte låta bli att tänka att även min kudde kanske är en portal för detta ändamål. Någonstans så önskar jag verkligen att jag kunde vara lite mer spirituell av mig, så att det kunde varit en sanning i mina ögon. Jag tänker därför ut en egen förklaring, med detta som utgång: Kanske är hela min säng/den plats där jag planerat lägger mig för att sova en symbol för övergången mellan sömn och att vara vaken? I sådana fall är sömnen kanske också den plats där mitt huvud är som mest skört, något som lätt går att applicera på en vetenskaplig förklaringsmodell eftersom att vi i ett sovande stadium bearbetar allt det vi upplever, känner och tänker i vaket tillstånd. Sömnen är a och o i våra liv, och precis som Ginko säger så måste vi vårda denna viktiga tredjedel.

Tack Artland, Marvelous Entertainment, FUNimation Entertainment och Delphi Sound för att ni producerade en så fin anime!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar