onsdag 27 juni 2012

Choice of the Vampire

Okej, bloggens första försök till någon form av spelrecension! Peppt!!!

First out: 'Choice of the Vampire', ett textbaserat spel skrivet av Jason Stewart Hill och med illustrationer av Nikki Cook.

I spelet följer man en historia som tar sin början i början av 1800-talet i Mississippi. Man vaknar upp i en förfallen stuga som snart är till att brinna ned totalt då man inser att man precis blivit biten, livet som vampyr har alltså tagit sin början! Jag har bara spelat igenom det en gång via min iPhone (kostar 22 kronor som app, är gratis att göra online på datorn och gratis med reklam på Androids) och kan väl ge den ett någorlunda högt betyg allt som allt. Det är ett typiskt sådant spel man inte kan lägga ifrån sig och väl uppbyggt både till historien som sådan och språket. (Är det något som är viktigt i textspel så är det ju just det!) Jag hade svårt att lägga mobilen ifrån mig, vilket jag antar bör säga något om hur bra det är. Dock kan jag tycka att för att ha betalat 22spänn så borde spelet varit något längre. Visst, jag kan ju spela om det och få olika resultat varje gång, men vill man inte egentligen satsa mest på en karaktär? Jag hade liksom precis fått in en bra bakgrundshistoria - i min mening - då jag nått slutet, något som gjorde mig lite besviken eftersom det hade varit spännande att se hur berättelsen tog sin fortsättning in i 1900-talet.

Ett plus bör ges till det faktum att man kan göra sin karaktär till olika etniciteter och sexuella preferenser, allt efter vad man tänkas behaga. Jag kunde ju givetvis inte låta bli att låta min karaktär (Emma Bilbo, gaaalna namnval det fanns!) skulle bli djupt förälskad (som besatt snarare) i en boyish voodoo-brud, bara för att det gick att välja. De hade en väldigt kärleksfull relation (detta till trots det faktum att voodoo-tjejen var direkt korkad som inte kunde fatta att min karaktär var vampyr även om jag bet henne och drack hennes blod under våra något mer intima stunder) som givetvis gick åt helsike en bit in i spelet.

Jag kommer köra om det med en ny karaktär och gillar du spännande, viktorianska berättelser ser jag ingen anledning till att du inte ska ladda ner det själv. Men som sagt, det finns ju gratis via datorn om det skulle vara så att du har en iPhone.

ps. Speltiden ligger väl på cirkus 1,5 timmar, så det är inte i längsta laget. ds.

ps2. Statsen över sin karaktär var ju roliga som lite kuriosa, men egentligen väldigt onödiga, or? ds2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar