onsdag 27 juni 2012

Kuroshitsuji - slutet!

Spoiler alert!


För er som följer mitt twitterflöde så kommer det ju inte som något nytt att jag sätt ut animen Kuroshitsuji alldeles nyligen. Jag bloggade ju en någorlunda genomförlig bloggpost efter det att jag hade sett ut säsong 1 så varför inte försöka göra det även med denna säsong?

Så vitt jag vet så kommer det inte bli något mer i animeväg av detta, så slutet på den här säsongen var ju helt klart en ganska stor deal. Nu måste det sägas: CIEL BLEV EN DEMON!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag höll på att självantända lite under hela den sista episoden. Först var jag verkligen totalt inställd på att Ciel skulle dö, men ett uns av hopp för hans överlevnad kunde ju inte låta bli att tändas då Sebastian så beslutsamt kastade sig efter sin lord ned i havsdjupet. Kan ni tänka er min förvåning då det istället blev Sebbi som mördade honom. Dock var det ändå lite för givet, jag menar han skulle ju aldrig mördat honom bara sådär om det inte varit för att bevisa en teori av något slag, han är ju demon så han vill ju liksom käka sina offer! Givetvis så smalt min fangirlhjärta sedan när han vaknade upp, Sebbi klädde honom som vanligt men med en stor och avgörande skilnad: (dun-dun-dun-duuuun!!!) CIELS ÖGON VAR RÖÖÖÖÖDA!!!!!!!!!!!! Livet! Och hjärtat! Och mina andningsorgan! H-a-l-l-e-l-u-j-a som vi har väntat!

Jag gillar att, Kuroshitsujis fanserviceanda till trots, fick animen ett bra och värdigt slut. Alois med sin butler, demon och lillebror fick finna frid i döden (eller frid och frid, det blev så bra man kanske hade kunnat hoppats om man är realist och ser till deras - minst sagt tunga - bagage) och Sebastian lovade den nyblivna Ciel-demonen evig lojalitet, vilket Ciel fick betala med en fejkad död och därav avsäga sig alla andra nära och kära, ja hela det liv han tidigare känt till som sitt eget. Det hade så lätt kunnat bli cheesy, men istället fick de verkligen till det hela bra och trovärdigt! Emm = nöjd!

Hela uppbyggnaden för slutet var så snyggt. Alltifrån de allra sista minuterna då alla som stod Ciel nära fick dödsbeskedet iform av svartvita paket till i episoden innan med labyrinten som man bara tog sig igenom genom att svara rätt på Alois gåtor (där förövrigt rätt svar inte nödvändigtvis behövde vara det sanna, utan istället helt var bestämt utefter vad han ville höra (vilket bara det spicyar upp det lite extra)). Jag gillar det där gothiska, mörka. Jag gillar hur något form av band utformat av gemensamt bestämda löften och satta regler övervinner allt. Let's face it, jag gillar smarta människor som inte har några gränser och vill ta över världen på grund av ett storhetsvansinne! (Sedan kan man ju tycka vad man vill om det faktum att Ciel bara är 13 år gammal då animen når sitt slut, vilket gör Sebastian uteslutet till en äkta utåtagerande pedofil, men det är en annan historia som jag för nu tycker ska lämnas osagd~ (^w~)~~)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar