söndag 20 maj 2012

Frodo och Sam

Är det något jag verkligen tycker om med Tolkien så är det hur han lyckas sätta alla karaktärerna i relation till varandra. Jag vet att jag pratat en hel del om denna kombo tidigare, men om vi ser till Frodo och Sam så är ju den duon helt och håller oslagbar! Jag har ju alltid blivit helt tårdrypen av dem bara i filmerna, men om man jämför det med böckerna så är det verkligen låååångt ifrån så komplext ändå! (Tur att Ian McKellan var noga med att få in den där handfattningen då Frodo vaknar upp i Vattnadal!) Jag menar inte att läsa in massa gayness i detta nu (I mean do I really have to? Really? LOL) utan det jag ville påpeka var egentligen bara hur mycket det gör för mig som läsare att deras relation beskrivs så innerligt! Det får mig liksom att ännu mer sjunka in i berättelsen och verkligen totalt suga i mig allt den har att erbjuda!

Vill nu inte under några som helst omständigheter få det att framstå som att jag är missnöjd med filmatiseringen av detta, nej, nej!, utan även där framgår det ju tydligt att de två hoberna står varandra extremt nära och att deras band är starkare än alla andra i världen, mer eller mindre. Nej, det jag ville få fram var väl egentligen mest det faktum att Frodo och Sams delar i böckerna börjar bli minst lila intressanta som de andra nu, så ALLT i böckerna får mig typ att slå bakut av lycka nu! x333

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar