söndag 6 maj 2012

Om man bara var en vulcan...

I fredags såg jag Star Trek från 2009. Tips!

Jag kommer inte skriva ett inlägg om själva filmen som sådan, utan vill nu istället fokusera på Spock som karaktär. (Eller egentligen så vill jag inte det heller, utan det jag egentligen ska skriva om är vulcan som ras betraktat, så det så!) Jag tycker att det är en helt fantastisk grej det där med en ras som bara tänker rationellt och därav både hyllar logiken och förkastar känslor. Hur skulle jag inte kunna tycka om det? Ändå måste jag ju medge att Spock är den ultimata kombon, han är ju både en vulcan och en människa. En person som både kan agera efter känslor och logik, men som i de allra flesta lägen handlar utifrån det sistnämnda är ju optimalt. Ju mer jag tänker på det, ju mer vill jag vara en vulkan. Kom igen! Spetsiga öron, fierceness till ögonbryn och en spejsad pottfrisyr - hur skulle jag inte kunna vilja vara en?

I de allra flesta lägen anser jag att man borde prioritera förnuftet framför känslorna. Om alla handlade rationellt hade saker och ting varit betydligt lättare. Jag vägrar nu ursäkta mig genom att säga saker som att 'jag vet att jag är lite konstig' eller 'givetvis är detta kontroversiellt och därför mest en överdrift' osv.. Det är så jag känner och that's that. (Sedan att jag själv har en hel del kvar att lära när det kommer till detta är ju en annan femma, men det kommer väl med tiden, som så mycket annat, gissar jag.)

2 kommentarer:

  1. Både jag och en vän till mig är Trekkies, men vi är väldigt olika. Så vår tanke är att jag är en vulcan och hon är en klingon xD Jag är inte direkt känslokall, men logik är väldigt framträdande xD <3

    SvaraRadera
  2. Emmm contractors från dtb =D <3 =D!! De handlar bara rationellt... .... .... ..(Hei är het, det är inte Spock xD)
    Uhm jag vet inget om Star Trek
    hejdå.
    /Squid

    SvaraRadera