onsdag 11 april 2012

Saruman!

Jag måste säga att Saruman kan vara en av anledningarna till att jag anser Tolkien vara något av ett geni. Jag hade helt glömt bort det från böckerna, men vilken trollkarl den mannen ändå är! (Både Saruman och Tolkien, syftar jag då på.) Jag tror faktiskt att han är något av en favoritkaraktär för mig i boken nu, något som jag inte kan säga om Saruman i filmen även om jag finner honom otroligt välporträtterad av Christopher Lee.

I boken är det betydligt mer fokus på Sarumans förmåga till brainfuck, han är så väldans obehaglig just på grund av den förmågan han besitter i att kunna gå in i folks huvuden och där framställa sig precis på det sätt som skulle gynna honom bäst. Det är en så maffig del i bok två, som jag är på nu, där han har ett samtal med många karaktärer och får i princip alla att bli helt övertygade om att Gandalf kommer svika dem då trollkarlar rent logiskt sätt borde höra samman. Tolkien fick mig som läsare att tänka detta också, innan det stod utskrivet svart på vitt. Brainfuuuuck!!! 

Åh, jag älskar sådant!

3 kommentarer:

  1. Har alltid vart faschinerad över Sarumans röst, så som det beskrivs i böckerna. Christopher Lee har ju självklart en magnefik röst, men den förklarar eller beskriver aldrig riktigt i filmerna det inflytande och magi som Sarumans röst verkligen har. och som du säger, så som han kan gå in i huvudet på folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Alltså som redan konstaterat: Lee är grym i rollen!, men man hade ändå velat ha mera Saruman-mindfuck! Verkligen stört att han typ inte är med alls om man inte kollar extended också. :/

      Radera
    2. Tyvärr togs ju mycket bort om Saruman. Hans död finns ju endast med i extended version och då väldigt ändrad från boken eftersom de inte tar med hur Shire blir påverkat av allting.

      Radera