söndag 18 mars 2012

A Clockwork Orange

Igår var jag med två kompisar och kollade bland annat på A Clockwork Orange av Stanley Kubrick. Jag hade inte sett den tidigare rakt igenom, så det var otroligt fint. Dock märks det hur bortskämd man är med dagens effekter och allt, för folk som levde när den kom verkar anse den vara betydligt mer läskig än vad vi 90-talister tyckte.

Förmodligen vet de flesta av er vad historien handlar om, så jag kommer faktiskt vara så dum att jag helt hoppar över det och istället bara kör pang på rödbetan med lite om vad jag tyckte om filmen i sig. Jag tyckte den var jättebra! Vad var det som gjorde den så bra då? Jo, den var så otroligt snyggt koreograferad. Bara en sådan enkel sak som att Alex dansar till Singing in the Rain och samtidigt både pucklar på en författare och våldtar författarens fru. Det är fan hårt! (För er som inte känner mig, alternativt känner alla mina olika sidor, så bli nu inte förskräkta. Jag har en försmak för något av det obscena våldet, så är det bara.)

Filmen var verkligen snygg överlag. Skådespelaren till Alex karaktär var ju helt magnifik också! Ja, detta är verkligen en film som jag rekomenderar. Full med ångest, misshandel, våldtäkt och snygg estetik! What's not to like?

1 kommentar: