måndag 19 mars 2012

Tunglek

Okej, min nya grej just nu är rullstolsteknik! Gärna från Japan då de har de allra fräckaste grejerna, dock så måste jag ge en stor eloge till USA för den häftiga grej jag ska skriva om nu.

Den här grejen som ni kan se en tecknad bild av ovan går under benämningen Tongue Drive och det är egentligen inte ett särskilt komplicerat system alls. Genom en liten magnetisk piercing som är fäst på tungan så styr man sin rullstol då man i munnen fäst olika magnetiska punkter. Allt du behöver göra är alltså att röra tungan åt olika håll för att på så sätt röra din permo. Så vitt jag förstår så är rörelsesensorerna otroligt känsliga också, så det krävs inte mycket till tungstyrka för att kunna köra på det här sättet. Det enda jag kan tänka mig som lite bökigt är väl den sändare och det batteri som man fäster i gommen, samt det faktum att konversation lär bli en omöjlighet då man använder detta. Men samtidigt tycker jag att idén om att inte behöva förfrysa fingertopparna under vinterhalvåret väger upp för detta mer än väl. Hela manicken syns ju heller inte alls då den sitter i munnen på dig, helt sladdlös. Anledningen att den kan vara sladdfri är att den går att koppla upp mot en iPad och liknande som då får fungera som sändare till rullen. Detta får mig alltså att tänka att det måste vara mycket enkelt att koppla av och på den, så man lär ju kunna variera mellan munstyrning och vanlig joystick, exempelvis.

Detta lär nog vara det första inlägget i ett långt led av rullstolsteknik, om jag känner mig själv rätt. Nu blev jag ju liksom helt sjukt peppad på att skaffa mig en karriär inom rullstolsutveckling. Emm Uppfinnaren liksom! Ballt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar