lördag 31 mars 2012

Moria och andra betraktelser

Nu har jag precis kommit till delen då Gandalf dött. De har kommit ut ur Moria och kommer snart börja som färd mot och genom Lothlórien. Boken är slut om mindre än 100 sidor, men för min del kan jag omöjligt förstå hur fort saker ska behöva hinna hända. Tolkien - ett geni.

Jag måste faktiskt (även om jag kanske redan gjort det i ett tidigare inlägg) slå hål på myten om att Tolkien är en utdragen författare. Så, så många säger att han kan ägna ett dussintals med sidor åt att beskriva en sten som inte har något med historien i sig att göra. Jag har själv sagt liknande saker. Dock är detta långt ifrån överensstämmande med sanningen få Tolkien om något är bra på att gestalta viktiga saker. Man ska inte välja hans böcker om man är ute efter litteratur fullspäckad med action och liknande, typ Tolken låter böckerna kretsa mer kring detaljer än händelseförloppet per se. Jag tilltalas av hur han beskriver alla de saker som enligt vissa må betraktas som orelevanta. Berättelsen handlar nämligen inte om ett äventyr där ont möter gott i en resa för att förgöra ett ont verktyg. Nej, den handlar om en värld: Midgård, och hur den världen fungerar med olika samhällen, uppdelad politik med mera. Som sagt: Tolkien är ett geni och hans verk bör ses för vad det är och inte som böcker för äventyrslystna tonåringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar