onsdag 28 mars 2012

Typiskt yaoi


Okej, detta är kanske inte ett inlägg för den pryde, nu har ni blivit varnade.

En grej som är gällande för all form av yaoi/shonen ai/homoerotik mellan två män över lag i Japan är att tvång till sex är samma sak som kärlek. Låt oss ta Kuroshitsuji som exempel (bara för att jag bloggat om den animen tidigare). Det är ju egentligen ingen yaoi per se, men den har ju gayundertoner, vilka är ganska centrala i berättelsen som sådan. Här är det där tvånget verkligen tydligt. Det är konstant en underton av sexuellt tvång mot Ciel, då han är den typiske uken. Han ska alltså ta emot allt, gärna iförd en klänning med mycket rysch och pysch och spets och volanger, samtidigt som han ser arg, förnedrad, upprörd och ledsen ut. Spännande trend, med tanke på att Ciel ska föreställa vara typ tolv år och Sebastian typ vadå? 30? (Sebbi som peddobear är verkligen förståerligt.)

Har någon sett Junjou Romantica (typ en av de mest kända yaoi-animes någonsin) så vet ni säkerligen vad jag menar. Där är det som standard minst ett seme-tvingar-sig-på-uke-sex per avsnitt, annars är det en annan anime man kollar på. Jag är ju inte så jättepolitiskt korrekt kanske, så jag köper ju detta och sitter och gluffsar i mig baconchips framför scener som bitvis verkligen inte är okej någonstans, men sedan är jag ju ganska van vid galna animes också. (Efter High School of the Dead och en serie jag inte ens tänker nämna i den här bloggen - ännu - så tror jag typ att jag kan se vad som helst i animeväg.) Är det inte rape så är det incest-familjefest (helst typ två snubbar som är enäggstvillingar, eller något annat liknande). Man luttras, men någonstans kommer jag nog aldrig riktigt att sluta förvånas... Ändå.

4 kommentarer:

  1. Det där är väldigt vanligt på darkside.se :D

    SvaraRadera
  2. Kan erkänna att jag är stort fan av gay erotik, men så fort någon ens nämner uke och seme så vill jag slå någon/t xD Not a fan :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig! Jag kan garva åt det, men synen på att någon alltid bör vara stereotypt passiv och någon stereotypt aktiv för att det ska fungera är ju minst sagt provocerande. ^^''

      Radera
  3. Shizuo: "But you're already like this"
    Izaya: "No", "Stop"!
    After sex, Izaya: "Idiot"

    hahahaha xD! Typ 96% av alla doujins
    //Skviddo

    SvaraRadera