torsdag 29 mars 2012

Tyvärr inget tips

Jag såg den här filmen idag och vet nu inte riktigt vad jag ska tycka. Då jag var i USA i somras var den exakt överallt, så väl i bokform som på planscher och som film på bioduken (?), och så vidare. Då man ser något exakt överallt och dessutom när det kommer inpacketerat i tidigt 60-tal så kan man ju inte låta bli att vilja checka vad det är frågan om egentligen. Trots den snygga packeteringen så kan jag ändå inte säga att jag är helt övertygad...

Berättelsen handlar om skillnaden mellan vita hemmafruar och svarta hembiträden i södern under en jäkligt rasistisk tidsperiod. Storyn är viktig och bra, det finns gott om starka kvinnor och mycket tala för både filmen och boken. Nu har jag ju inte läst boken alls, men angående filmen så kan jag nog faktiskt fastslå att den inte riktigt var min kopp av te. Den spelade endast på ens känslospäktra, vilket lämnade mig mer eller mindre oberörd. Trots att den var väldigt fin rent estetiskt så var det inget jag någonsin kommer se om för alldeles för mycket var så konstigt och nidbildligt Hollywood. Nope, not my kind of thingie~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar