lördag 24 mars 2012

Code Geass - such a mindfuck!

Det är verkligen helt hysteriskt hur en anime kan komma att bli ens hela koncentrationsupptagande ibland. Code Geass är ett ypperligt exempel på detta. Det tog mig nästan över en halv säsong att komma in i serien, men nu är jag fan stuck for life!

Animen handlar om att Japan blivit övertaget av "Brittania" (oj, ariska männsikor som typ snackar engelska ibland och verkar komma från Europa, det ringer inga klockor!) så att japanerna numera går under benämningen "elevens". (Japan är distrikt 11, därav namnet.) Elevens lever i ghetton (för det mesta) och enda chansen att få någon som helst form av position som står över typ slavstatusen är att bli typ halvbrittanians, vilket man blir om man kämpar på deras sida (obviously enough). Det bor ju givetvis hur många riktiga brittanians som helst i distrikt 11 (nej, jag är inte en jubelidiot och tror på det här systemet, jag har bara valt att benämna det som det de kallas för i serien till en början) och vi som tittare får följa Lelouch, en tronarvinge i typ 37 ledet (inget hopp om vidare titel där inte, haha). Lelouch har en minst sagt komplicerad relation till hela Brittania och den politik som förs. Hans mamma blev mördad och hans pappa (kungen, som har typ ungar som skulle kunna fylla en smärre skola) är kanske inte den allra trevligaste typen. Lelouch har tillsammans med sin syster blivit deporterade till Japan för att där agera mäktiga brittanianska ungdomar, men saker går kanske inte riktigt som det är tänkt... Det hela tar egentligen sin start i att Nunnally - Lelouch syrra - säger att hon önskar en vacker värld. Hennes storebrorsa får då knäppen och skapar målet att bilda en helt ny värld där Nunnally ska kunna leva fritt och lyckligt. Något som givetvis är dömt att gå åt helvete. Till sin hjälp har Lelouch en geass - som han får på ett inte helt okomplicerat vis - som är en slags kraft. Hans geass är att han kan titta folk i ögonen och beordra dem till att göra grejer, typ dö eller rista in kryss på en mur eller något annat passande.Till saken hör även den att Lelouchs bästa kompis Suzaku, som från början är Japan, även han vill förändra världen men då inifrån maktpositioner. De har alltså motsatta idéer om vad som vore lämpligt och detta ger dig som tittare allmän panik serien igenom.

Jag har nu kommit typ en tredjedel på säsong två och sitter med andan i halsen så fort jag tänker på Lelouch och co;. Jag trodde aldrig jag skulle säga detta, men Code Geass har till och med fått mig att få ett intresse för mechas och hela den biten, då min favoritkaraktär Lloyd är en mechatekniker av rang. Spännande!!!! Se den här animen, det är en klassiker och den är så värd, men var då beredda på både ett och annat hjärtstillestånd, men också allmän panik och nagelbitande. Så värd och en så, så, så stor mindfuck!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar