måndag 12 mars 2012

Förberedd

Nu har jag suttit och förberett mig inför morgondagens föreläsning som jag ska hålla. Givetvis så känns det något nervigt, men inte alls så farligt som det skulle kunna göra. Jag har lyckats få ned ett antal stolpar och det känns som om jag givit det jag ska säga en bra struktur med uppblandad humor och allvar om vart annat. Det är ju egentligen inte alls något att vara nervös över då allt jag behöver göra är att gå dit och berätta ur en synvinkel som elev med funktionsnedsättning om hur det är att gå i skolan.

För dem som är intresserade så kan jag berätta att jag byggt upp mitt snack kring tre olika punkter:
1) Fysisk skolmiljö
2) Psykisk skolmiljö
3) Pedagogisk skolmiljö
Den fysiska är liksom hur de vuxna på skolan jobbat (eller inte jobbat) med att anpassa sin undervisning/skolmiljön rent fysiskt för att alla elever ska kunna vara med. Den psykiska handlar om hur man som elev med funktionsnedsättning kan ha det svårare att intergrera både med lärare och elever eftersom man som rullstolsburen (exempelvis) kan behöva en öppen omgivning för att inte sättas i en annan position i jämförelse med ens funktionsfullkomliga klasskamrater. Det pedagogiska handlar främst om ren och skär inkludering och hur detta görs på bästa sätt.

Håll tummarna för mig nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar