söndag 25 mars 2012

Den internationella Tolkienläsardagen

Idag är det den internationella Tolkienläsardagen. Det vill säga så borde jag alltså nu sitta djupt försjunken i Sagan om Ringen och läsa-läsa-läsa. Dock faller det sig så att it aint gonna happen yet för jag har en uppsats om tourettes (på engelska) att skriva först. Den ska bara vara typ två sidor max, så jag tänker mig att jag ger den min eftermiddag, men knappast min kväll.

Men att bero på Tolkien lite då! Han var ju en väldigt fin snubbe, den där karln. Tolkiens verk kom ju att påverka i princip hela världen gällande fantasygenren och jag tror knappt att det är någon i dagens samhälle som inte hört talas om Frodo, Gandalf, Sauron och co;. För mig är, som säkert tidigare nämnt, Tolkien min barndom och min nutid. Jag är totalt överförtjust i hela Midgård och filmerna har räddat många sjukhusvistelser. För mig är Tolkien ett sätt att försvinna in i en annan värld. En värld där saker känns mycket lättare än vad de gör i denna i mångt och mycket. Kampen om det onda och det goda kan ju rädda vilken ledsen gnu som helst liksom, och gnun vid namn Emm har den räddat många, många gånger.

Tack Tolkien, för allt du skrev, berättade och gjorde! Jag hade inte klarat min skolgång utan dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar